Hoe behoud ik mijn focus? 3 tips

Hoe behoud ik mijn focus? 3 tips

Binnen Superlab, het bedrijf waar ik werk, ben ik als project manager met tientallen zaken tegelijk bezig. Heb ik project x en y al volledig ingepland? En heeft de klant al een antwoord gekregen? Niet alleen in mijn job, maar ook in mijn dagelijks leven ligt de lat, waarop “productiviteit” vetgedrukt staat, hoog. Mijn trucje om die lat zo hoog te houden is mijn focus bewaren tijdens het uitvoeren van mijn taken. Maar hoe doe ik dat?


1. Hardop vertellen wat ik doe

Het helpt om dagelijkse handelingen als een verhaaltje hardop te vertellen. Bijvoorbeeld: “ik doe het licht uit en sluit de deur.” Door dit te doen, vermijd je dat je op automatische piloot leeft en je onderweg moet zorgen maken over een deur die niet gesloten is.

2. De rozijnoefening

Je focus kan je trainen, probeer maar eens zelf… met een rozijn!

Hou een rozijn in je handen

  • Begin met het waarnemen van je rozijn. Hoe ziet zo’n rozijn eruit? Hoeveel kleuren zie je?
  • Doe je ogen dicht en hou de rozijn tussen je vingers. Wat voel je wanneer je de rozijn tussen vinger en duim heen en weer laat gaan?
  • Breng dan de rozijn bij je neus en ruik. Wat ruik je?
  • Stop de rozijn in je mond maar kauw er nog niet op. Hoe voelt dat op je tong? Proef je al wat?
  • Nu mag je wel kauwen. Wat gebeurt er in je mond? Heb je gespannen kaakspieren? Welke smaak komt er vrij?
  • Wanneer je wil, mag je de rozijn doorslikken. Volg de rozijn na het slikken zover je kunt.

Dankzij je opmerkzaamheid en aandacht doorbreek je het ‘automatische piloot’- gevoel en ontdek je nieuwe dingen.

3. Half uurtje breinpauze

Ook al ben ik heel productief, mijn brein krijgt regelmatig een pauze. Tijdens een half uurtje ‘breinpauze’ doe ik waar ik op dat moment behoefte aan heb: mezelf verdiepen in een boek? Of inactief op mijn bed liggen? Dankzij deze momenten kan ik mijn ritme volhouden. Twee gouden regels? Ik ben alleen en mijn smartphone en laptop leg ik aan de kant.


Voel je aan dat de kleinere handelingen teveel vragen van je? Probeer dan een van de bovenstaande tips toe te passen.
Je zal zien dat je onrustig gevoel afneemt en je productiviteit stijgt.


Over die breinpauze gesproken, ik heb er nu eentje nodig. Jij ook?



Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *